Pomysły na zabawy

Nauka liter i tworzenia wyrazów

1.
Jeżeli dysponujesz większą ilością klocków z serii Warszawski Alfabet poproś dziecko, by z dostępnych liter utworzyło wyrazy, np. ja, jad, jadł, da, daj, dał, dba, dbał, dbaj, dwa, dwaj, was, baw, skał, skład, wkład, sad, itd.

2.
Jeżeli dysponujesz większą ilością klocków z serii Warszawski Alfabet poproś dziecko, by w ułożonych z klocków wyrazach podmieniło jedną literę w taki sposób, by utworzyć nowy wyraz, np. ja -> da, jad -> sad, skład -> wkład, dwa -> dba, dwaj -> dbaj, daj -> dał, etc.

3.
Pozwól dziecku, by na białej stronie etykiety trenowało pisanie liter i wprawiało dłoń w trzymaniu długopisu/flamastra/kredki. Możesz też utrudnić mu zadanie i poprosić je by napisało literkę/literki z zamkniętymi oczami.

4.
Poproś dziecko by wycięło z etykiety całe wyrazy lub litery, a następnie spróbowało ułożyć własne wyrazy lub zdania w różnych konfiguracjach. Możesz zachęcić je również do tego, by w wyciętych wyrazach odcięło końcówki lub dodało końcówki zmieniając ich rodzaj (np. żeński na męski) lub liczbę (pojedynczą na mnogą). „Warszawskie klocki lubią dzieci”, „Hurra dla tych, którzy lubią wiedzieć więcej”, „Dzieci uczą dorosłych”, „Dorosły ucz dzieci alfabetu”. Zabawę można uwiecznić przyklejając na stałe litery/wyrazy do białej strony innej etykiety lub na kartce z bloku rysunkowego.



Inteligencja wizualno-przestrzenna, zdolności manualne

1.
Używając podczas spaceru mapki dostępnej na Kolorowance-Zgadywance „Saska Kępa” możesz nauczyć dziecko posługiwania się mapą, odnajdowania swojego położenia, jak i określonych obiektów, np. pomników.

2.
Poproś by dziecko samo złożyło klocek zadrukowany oraz złożyło i skleiło biały klocek, tak by powstał sześcian. Instrukcję znajdziecie na etykiecie. Możesz przy okazji nauczyć dziecko jak korzysta się z instrukcji i że instrukcje mogą być pomocne w tworzeniu czegoś z elementów lub aby coś uruchomić. Jeżeli dysponujesz jakimiś innymi instrukcjami, np. składania regału, do telewizora, itp. możesz dziecku je również pokazać i wspólnie możecie porównać, jakie mają cechy wspólne lub czym się różnią.

3.
Jeżeli dysponujesz większą ilością klocków z serii Warszawski Alfabet poproś dziecko, by utworzyło z klocków różne konstrukcje, np. wieżę, piramidę, mur, itd. 


Rozwój intelektualny, trenowanie pamięci, zapamiętywania faktów, umiejętności opowiadania

1.
Czytaj dziecku Słowniczki oraz treść zawartą na klockach z serii Warszawski Alfabet, gdyż w ten sposób może nauczyć się przyswajania, kojarzenia faktów i słuchania ze zrozumieniem. Treści zawarte na klockach oraz w Słowniczkach są konsultowane pod kątem merytoryki z warsawianistami (Stowarzyszenie Masław / Projekt "Tu było, tu stało"Stowarzyszenie Gwara Warszawska) oraz instytucjami edukacyjnymi (Dział Edukacji Muzealnej Muzeum Króla Jana III w WilanowieOśrodek Edukacji Muzealnej Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie), dzięki czemu masz pewność, że Twoje dziecko przyswaja rzetelne informacje.

2.
Przeczytaj dziecku o danym miejscu/obiekcie ze Słowniczka będąc w domu. Potem udajcie się wspólnie na spacer, podczas którego zachęć je, by było Twoim przewodnikiem i opowiadało Ci o danym miejscu/obiekcie na podstawie tego co usłyszało wcześniej. Po powrocie do domu, aby uwiecznić wspomnienia ze spaceru, daj dziecku biały klocek, aby mogło na nim narysować wszystko co pamięta. Dla przykładu, do spacerów po Starówce idealnie nadają się K jak KolumnaD jak Drynda (Plac Zamkowy), S jak Syrenka (Rynek Starego Miasta), B jak Bazyliszek (ul. Krzywe Koło) i W jak Wars (dawne kino Wars na Nowym Mieście, obecnie Teatr WARSawy).


Spostrzegawczość, pamięć fotograficzna

1.
Pokaż dziecku klocek edukacyjny, poproś by przyjrzało się każdej ściance uważnie, a następnie zabierz klocek i zapytaj jakie szczegóły pamięta, np. ile osób było na obrazku, jak były ubrane, jakie interesujące obiekty, budynki zauważyło, jaki jest kolor klocka, itd. Do odtworzenia z pamięci obrazków może posłużyć np. biały klocek, na którym dziecko może narysować to co spamiętało. Potem można wspólnie porównać oryginalny klocek z dziełem dziecka i zapytać, czy widzi jakieś różnice. To ćwieczenie można wielokrotnie powtarzać.

2.
Poproś, by podczas wspólnego spaceru po Warszawie, np. po Starówce, dziecko odnalazło obiekty umieszczone na klockach z serii Warszawski Alfabet.

3.
Podczas wspólnych spacerów po Warszawie pobawcie się w wyszukiwanie Syrenek warszawskich i obfotografowywanie z Syrenką na klocku S jak Syrenka. Ile właściwie jest Syrenek w Warszawie? Gdzie można je spotkać? Polecamy krótki przewodnik przygotowany przez Urząd Miasta.

4.
Jeżeli dysponujesz Kolorowanką-Zgadywanką „Saska Kępa” poproś dziecko, by przyjrzało się obrazkowi i wyłowiło jak najwięcej szczegółów na nim się znajdujących. 


Wyobraźnia, umiejętność opowiadania historii ustnie oraz poprzez rysowanie

1.
Jeżeli dysponujesz klockiem, na którym opisane są fakty historyczne, np. życiorys i styl życia króla Zygmunta Wazy (K jak Kolumna), Jana III (J jak Jasio), Stanisława Augusta Poniatowskiego (Ł jak Łazienki), poproś dziecko by wyobraziło sobie i opowiedziało Ci jak wyglądało życie na dworze, życie rodzinne króla, spędzanie czasu wolnego, wyglądały Obiady Czwartkowe, itd. Porozmawiajcie o różnicach w życiu kiedyś i teraz. 

2.
Jeżeli dysponujesz jednym z klocków „Warszawski Alfabet” omawiającym legendy warszawskie (B jak BazyliszekS jak Syrenka lub W jak Wars) przeczytaj dziecku treść Słowniczka, a następnie poproś je by stworzyło własną niezwykłą historię o danej postaci z legendy. Zachęć by opowieść była oderwana od rzeczywistości, barwna, zaskakująca, z wieloma szczegółami. 

3.
Na białej stronie etykiety narysuj kropki i poproś, by dziecko połączyło je linią lub liniami tak by powstał konkretny obraz i pokolorowało swój rysunek. Można też na kartce narysować dziecku kolorowe plamy lub abstrakcyjne „bazgroły” i poprosić dziecko by dorysowało obrysy lub dokończyło rysowanie. Po skończeniu rysunku poproś by opowiedziało Ci związaną z obrazkiem historię lub bajkę. 

4.
Z etykiety wytnij postać króla, kaczki i syrenki, naklej na białej stronie innych etykietach lub na kartce z bloku rysunkowego, a następnie poproś dziecko, aby dorysowało pozostałe fragmenty ich ciał oraz otoczenie w jakim się znajdują. 


Umiejętność recyclingu, kreatywność, pomysłowość

1.
Po wyjęciu elementów zestawu z opakowania nie pozbywaj się folii i etykiety. Użyj ich by pokazać dziecku, że z pomocą wyobraźni mogą wyczarować nowy przedmiot - autostradę dla samochodzików, teleskop, ozdoby do pokoju, ozdoby choinkowe, stroje lub domek dla lalek, kolażowe obrazki, itd. 

2.
Korzystając z klocków „Warszawski Alfabet” zadawaj dziecku pytania wymagające kreatywnej opowieści, np. Co by było gdyby Zygmunt III Waza zszedł z kolumny (K jak Kolumna)?, W jaki inny sposób można przestraszyć Bazyliszka (B jak Bazyliszek)?, Gdzie pan Sałata zgubił swoją pelerynkę i jak jej poszukiwał (D jak Drynda)? Do czego jeszcze można wykorzystać obrotowy parkiet (A jak Adria)? Gdzie uciekł koń Wieniawy-Długoszowskiego (A jak Adria)? Gdzie paw i król Stanisław August Poniatowski popłynęli na bacie (Ł jak Łazienki)? Jak Chopin zszedł z pomnika i gdzie pojechał na wakacje (Ł jak Łazienki)? Gdzie Fanfanik, Pupusieńka, Minionek i Murmurek bawili się w chowanego (J jak Jasio)? Dokąd pojechała warszawska Syrenka autem Syrenka? (S jak Syrenka), itd. 


Umiejętność koncentracji i nauka cierpliwości

1.
Daj dziecku etykietę i poproś, aby w ciągu 3 minut pokazało Ci wszystkie litery, których właśnie się uczycie, np. jeżeli bawicie się klockiem A jak Adria to wszystkie litery A, jeśli B jak Bazyliszek to wszystkie B, itd. 

2.
Jeżeli dysponujesz większą ilością klocków z serii Warszawski Alfabet ustaw je za „parawanem” w przypadkowej kolejności, po czym odsłoń parawan, aby dziecko mogło przyjrzeć się na chwilę układowi klocków, zasłoń klocki i poproś dziecko, by powiedziało Ci w jakiej kolejności są ustawione. Trudność ćwiczenia można zwyższyć ustawiając niektóre klocki jeden na drugim, a także dodając dodatkowe przedmioty, a dziecko powinno odtworzyć dokładny ich układ. 

3.
Litera wyszła – na białej stronie etykiety narysuj na tyle duży kwadrat, żeby móc go podzielić na 9 mniejszych kwadratów. W samym środku będzie litera, której właśnie się dziecko uczy, np. A. W zależności od wieku dziecka może ono wykonywać ćwiczenie z otwartymi lub zamkniętymi oczyma. Mów powoli, gdzie kieruje się litera (w lewo, w prawo, w górę, w dół), a zadaniem dziecka będzie śledzenie jej ruchu w polach dużego kwadratu i zareagowanie, kiedy wyjdzie poza jego granice. Uwaga! Nie rysujesz trasy litery, a jedynie mówisz gdzie litera się przemieściła.



Przykładowa trasa litery może wyglądać następująco: A idzie w prawo. A idzie w dół. A idzie w lewo. A idzie do góry. A idzie do góry. A idzie w prawo. A idzie w prawo. Tu dziecko powinno krzyknąć „Litera wyszła”.

Zadanie można utrudniać i urozmaicać poprzez zamknięcie oczu, powiększenie ilości pól w kwadracie z 3x3 na 4x4 i więcej oraz zmiany miejsca startowego litery. Im dłużej litera będzie „chodzić” po polach tym dłuższy czas koncentracji, a co za tym idzie również i wyższy poziom trudności dla dziecka. 

4.
Literowe statki – gra jest przeznaczona dla dzieci od 6 lat w górę i jest odpowiednikiem klasycznej gry w statki z jedną różnicą – zarówno w pionie, jak i w poziomie pola są oznaczone literami, których dziecko się nauczyło przy użyciu klocków z serii Warszawski Alfabet. Przetnij etykietę na dwie części i na białej stronie na obydwu częściach narysuj taką samą „szachownicę”, o wybranej przez siebie wielkości, np. 5 pól x 5 pól dla młodszych dzieci, a w przypadku starszych zwiększ liczbę pól do 8 pól na 8 pól, etc. Daj pustą „szachownicę” dziecku, a na swojej rozmieść swoje „statki” – trzy jednomasztowe, dwa dwumasztowe, jeden trzymasztowy (ilość masztów równa się ilości zajmowanych kratek; w przypadku większych „szachownic” można ustalić z dzieckiem większą ilość „statków” lub większe „statki” do wytropienia). Na swojej „szachownicy” dziecko będzie oznaczało umiejscowienie Twoich „statków”. Poinstruuj dziecko, żeby zgadywało, gdzie się znajdują „statki” mówiąc najpierw literkę z pionu, a następnie z poziomu. „Statki” ustawia się w pionie lub w poziomie, tak by żaden nie stykał się ze sobą, nie łączył się na ukos, ani się nie „wyginał”. Poniżej przykładowe rozmieszczenie floty na „szachownicy” z prawidłowym opisaniem pól przez dziecko:

Po zakończonej grze porównajcie swoje „szachownice”. Grę można rozegrać ponownie zamieniając się rolami. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl